Extindere în haos sau sistem?


Alina Andriuță
2024-09-13

Recent discutam cu un antreprenor despre cum planifică să-și extindă afacerea în aceste vremuri considerate *tulburi*. Îl întrebam care-i sunt planurile pentru viitorul apropiat și el deosebit de entuziasmat mi-a răspuns că urmează să se extindă cu o filială în România, mai are și alte idei despre nișe de business care le va dezvolta în Moldova.

După o zi de la discuția noastră mă apelează să-mi zică că întrebarea mea despre extindere a fost o *palmă virtuală* foarte dureroasă.

Ce a realizat peste noapte?

Peste noapte și-a dat seama că extinderea în altă țară, dar și cu alte nișe de business, presupune că nu va fi prezent în afacerea care deja e profitabilă.

A înțeles că el este centrul și inima afacerii, și tatăl și mama ei,

că este cel mai bun vînzător și nimeni din angajați nu cunoaște toate detaliile produsului așa cum o face el,

că nu are cui delega conducerea afacerii caz în care decide să se extindă.

La final a concluzionat: Oricum cineva își va ieși din minți pentru că extinderea acum pentru mine  înseamnă crearea a încă unui haos plus la cel care este acum.

De ce haos?

Pentru că creatorul afacerii s-a integrat atât de bine în rolul de Director, încât a uitat că o firmă este rentabilă nu numai atunci când aduce profit, dar și atunci cînd funcționează fără proprietarul ei.

Fondatorul și director în același timp, din cauza copacilor nu a  văzut pădurea, a centrat toate procesele pe el, nu a delegat, nu a construit echipe și nici nu a dezvoltat sisteme, astfel încât să-și permită la un anumit moment să fie doar proprietar și să se ocupe de extindere sau de alte nișe de business.

Antreprenorul-Director nu este proprietarul afacerii, ci este un angajat în propria afacere, iar pentru ca atunci când  va planifica extinderea oamenii să nu-și iasă din minți, metaforic vorbind, trebuie să implementeze un plan sistemic de ieșire din rolul de Director.

Ce plan mai e și ăsta?

Fiecare cu rolul său în afacere, iar pentru ca firma să continue să funcționeze fără proprietarul ei urmează de:

  • Angajat oameni în funcții cheie (director executiv, director producere, director vînzări etc), aceasta va permite descentralizarea funcțiilor și trecerea acestora dinspre proprietar înspre management.
  • Creat sisteme de control financiar: bugetare, aprobarea cheltuielilor și planurilor de venituri, raportarea transparentă la final de lună/semestru/an, implementarea unui program de gestiune financiară.
  • Creat sisteme de control a vînzărilor și marketing: planificarea de vînzări și marketing, rapoartele de vînzări, analiza indicatorilor în vînzări și marketing
  • Creat sisteme de Motivare financiară și non-financiară a echipei.
  • Documentarea și procesarea instrucțiunilor tehnice și fișelor de post. etc.

Sistemele pot fi create de către proprietar apoi delegate Directorului, sau pot fi reproduse de către persoanele calificate angajate în funcții de conducere.

Cert este că cine caută, găsește, iar oameni buni și calificați sunt pe piața muncii.

Fă sistemul să lucreze pentru tine, deleghează și transformă afacerea, angajează oameni mai buni ca tine și fă-ți afacerea gestionabilă și funcțională fără tine, numai după asta extinde și  crează alte afaceri.


Biblioteca

Descoperă cum poți să aduci performanță în Departamentele de vânzări. Ai aici informații de preț, oferite gratuit!

9 pași pentru a construi o echipă puternică și eficientă

De ce comunicarea eficientă este cea mai importantă abilitate soft

Cele 6 acțiuni ale unui Departament HR modern

HR în vânzări: Cum acționezi pe măsură ce afacerea crește

Fraze-Killer în vânzări

Ședințele de vânzări. Cum le organizăm și despre ce vorbim

5 triggere pentru creșterea conversiilor în vânzări la telefon

Mindset de CEO: Concurența are picioare iuți. Cum să nu te lași depășit

5 greșeli fatale ale proprietarilor de afaceri în Departamentul de Vânzări

Cum (NU) am cumpărat nicio rochie pe Instagram. STUDIU DE CAZ

Cum funcționează departamentele de vânzări în nișa MOBILĂ. Studiu de caz

Cum găsim oameni eficienți  | Tendințe în HR

Case Art-Granit. Cum să sistematizezi vânzările într-o multinațională

Așa nu! 10 erori de integrare KPI

13 indicatori financiari pentru ca magazinul tău să facă vânzări

Tendințe în vânzările B2B

Ce abilități trebuie să aibă un manager de vânzări?

Check list din 7 puncte importante în analiza unui departament de marketing

Cum instruim vânzători care vând?

Ce înseamnă puncte de atingere și ce rol au acestea în afacerea noastră

Cartela de Control și Calitate - cum analizăm apelurile managerilor?

13 puncte importante pentru un sistem de vânzări eficient

Planul de Vânzări | Cum îl stabilești? Instrucțiune pentru proprietari și

Plan de profit, apoi plan de vânzări. Iată de ce!

Cum creezi un sistem care transformă REFUZURILE în VÂNZARE?

Ești Director? Top erori de evitat în această funcție

Alo! Bună ziua - Cum sunăm mai mult, mai eficient și  mai calitativ?

5 min - e mult sau puțin

Cum transmitem puterea către directorul de vânzări

Unde și Cum căutăm Director de Vânzări

Confesiunea unui business consultant anonim

CRM și mitul sporirii vânzărilor cu 30%.

Cum să crești vânzările unui magazin Retail  ?

ANALIZA ABC XYZ în vânzări

Analiza vânzărilor: ARC, CRR, LTV – indicatori de dezvoltare

Cele 5 funcții ale directorului de vânzări

Analiza Vânzărilor – 4 tipuri de rapoarte Ce verificăm în fiecare zi?

5 pași pentru a construi CORECT o pâlnie de vânzări care aduce BANI

8 sisteme care generează bani

De ce GetResponse și nu Active Campaign sau Mail Cimp?

Care este secretul implementării unui CRM sistem în companie?

Cu ce am greșit în funcție de Director AngryBusiness

Trenduri de marketing și vânzări pentru 2017

36 de idei după 3 ani de AngryBusiness

Mi-ați adus un creion tocit!

Cele 10 greșeli care m-au costat scump în afaceri

Urzeala Tronurilor: Marketing vs. Vânzări

Cum stabilim KPI-ul în vânzări?

De ce % din vânzări este un motivator prost?

Calculează indicatorul NPS și află cât de fideli îți sunt clienții

Go WoW !

Cum să transformi oferta promoțională în bani reali

4 Factori care influențează decisiv asupra vânzării

41 acțiuni care aduc bani în firma ta

Întâi oferă, apoi cere!

Cine nu poate calcula, va muri!

Departament de vânzări care vinde: vis sau realitate ?

Extindere în haos sau sistem?

Titluri Sexy 4U

Ai atâţia clienţi câţi meriţi. Cum schimbi asta?

Contactaţi-ne. Solicitați o consultație gratuită și aflați: cum funcționează programul nostru, ce indicatori financiari veți obține, ce este relevant și important în nișa dvs.