Recent discutam cu un antreprenor despre cum planifică să-și extindă afacerea în aceste vremuri considerate *tulburi*. Îl întrebam care-i sunt planurile pentru viitorul apropiat și el deosebit de entuziasmat mi-a răspuns că urmează să se extindă cu o filială în România, mai are și alte idei despre nișe de business care le va dezvolta în Moldova.
După o zi de la discuția noastră mă apelează să-mi zică că întrebarea mea despre extindere a fost o *palmă virtuală* foarte dureroasă.
Ce a realizat peste noapte?
Peste noapte și-a dat seama că extinderea în altă țară, dar și cu alte nișe de business, presupune că nu va fi prezent în afacerea care deja e profitabilă.
A înțeles că el este centrul și inima afacerii, și tatăl și mama ei,
că este cel mai bun vînzător și nimeni din angajați nu cunoaște toate detaliile produsului așa cum o face el,
că nu are cui delega conducerea afacerii caz în care decide să se extindă.
La final a concluzionat: Oricum cineva își va ieși din minți pentru că extinderea acum pentru mine înseamnă crearea a încă unui haos plus la cel care este acum.
De ce haos?
Pentru că creatorul afacerii s-a integrat atât de bine în rolul de Director, încât a uitat că o firmă este rentabilă nu numai atunci când aduce profit, dar și atunci cînd funcționează fără proprietarul ei.
Fondatorul și director în același timp, din cauza copacilor nu a văzut pădurea, a centrat toate procesele pe el, nu a delegat, nu a construit echipe și nici nu a dezvoltat sisteme, astfel încât să-și permită la un anumit moment să fie doar proprietar și să se ocupe de extindere sau de alte nișe de business.
Antreprenorul-Director nu este proprietarul afacerii, ci este un angajat în propria afacere, iar pentru ca atunci când va planifica extinderea oamenii să nu-și iasă din minți, metaforic vorbind, trebuie să implementeze un plan sistemic de ieșire din rolul de Director.
Ce plan mai e și ăsta?
Fiecare cu rolul său în afacere, iar pentru ca firma să continue să funcționeze fără proprietarul ei urmează de:
- Angajat oameni în funcții cheie (director executiv, director producere, director vînzări etc), aceasta va permite descentralizarea funcțiilor și trecerea acestora dinspre proprietar înspre management.
- Creat sisteme de control financiar: bugetare, aprobarea cheltuielilor și planurilor de venituri, raportarea transparentă la final de lună/semestru/an, implementarea unui program de gestiune financiară.
- Creat sisteme de control a vînzărilor și marketing: planificarea de vînzări și marketing, rapoartele de vînzări, analiza indicatorilor în vînzări și marketing
- Creat sisteme de Motivare financiară și non-financiară a echipei.
- Documentarea și procesarea instrucțiunilor tehnice și fișelor de post. etc.
Sistemele pot fi create de către proprietar apoi delegate Directorului, sau pot fi reproduse de către persoanele calificate angajate în funcții de conducere.
Cert este că cine caută, găsește, iar oameni buni și calificați sunt pe piața muncii.
Fă sistemul să lucreze pentru tine, deleghează și transformă afacerea, angajează oameni mai buni ca tine și fă-ți afacerea gestionabilă și funcțională fără tine, numai după asta extinde și crează alte afaceri.