Cele 10 greșeli care m-au costat scump în afaceri


Alina Andriuță
2025-02-18

1. Eroarea de a nu înregistra în scris. totul

Astfel de greşeli am avut personal întreaga viaţă, cât şi mulţi dintre toți cei pe care îi cunosc. Atunci când vă înţelegeţi cu privire la ceva, scrieți o notiţă despre asta sau trimiteți o scrisoare de confirmare.

De obicei, după ce cad de acord ambele părţi, se despart, ca mai apoi, peste două săptămâni să înțeleagă că fiecare a avut o viziune diferită asupra celor discutate.

Birocraţia este un Rău, dar un rău necesar! Uneori, se întârzie cu implementarea unor iniţiative importante de management sau nu se acceptă din cauza discrepanţelor de înțelegere.

Aveți încredere în vorba bătrânilor: Ce e scris cu penița nu se taie cu bărdița.

2. Eroarea de a Nu Da Exemplu

Dacă vrei să obţii de la angajaţii tăi ceva, Fă tu acel Ceva. Copiii învaţă prin imitaţie, angajaţii  prin copiere/oglindire a comportamentului şefului Lor. Fiecare manager îşi merită echipa sa. Oamenii lucrează/acţionează aşa cum îi conducem. Dacă a venit timpul unei schimbări – luaţi  exemplu de la japonezi. Atunci când o companie japoneză ajunge într-o situaţie complicată, primul căruia îi este diminuat salariul, este preşedintele. Dacă situaţia devine mult mai complicată, atunci El primul îşi dă demisia. În Japonia nu se practică concedierea colaboratorilor de rând – japonezii considerând că nu există soldaţi necalificaţi, ci generali necalificaţi. Schimbările încep de la propria responsabilitate.

3. Eroarea de a angaja oameni mediocri

În contextul lipsei de personal calificat, companiile angajează pe oricine, în sensul direct. Angajarea personalului mediocru este o pseudo-soluţie, mai ales pentru companiile care avansează rapid.

4. Eroarea de a te încrede doar în impresia personală

În prezent este o normă: la angajarea unui nou colaborator să ceri și să primeşti o recomandare de la foştii angajatori, dar anterior eu făceam concluzii despre  experienţa şi abilităţile candidatului, rezumând din ceea ce vorbește el despre sine. Şi deseori greșeam. Există oameni care ştiu cum să se vândă bine, dar nu ştiu cum să lucreze bine.

Acum cred că dacă candidatul nu poate oferi datele de contact ale fostului angajator, sau vorbeşte de rău despre acesta – este un motiv suficient pentru a-i refuza angajarea.

5. Eroarea de a delega fără a stabili sarcina Tehnică. Ce vrem să obținem?

Una dintre cele mai grave erori pe care le-am făcut și continui să le fac, bănuiesc că nu sunt o excepție, este stabilirea neclară, haotică și *în fugă* a task-urilor. Ce înțeleg angajații că trebuie să facă este total diferit decât ce cred eu că le-am transmis să facă.

Aici funcționează regula N1: scrie sarcina. Dacă în scris nu te poți exprima, înseamnă că nici oral nu vei fi înțeles.

6. Eroarea de a face concluzii fără a face testări

După mai mult de 30 case-uri de companii analizate în programe complexe de consultanță și peste 350 antreprenori prin cursurile AngryBusiness, am înțeles că atunci când faci concluzii bazate pe Idei, Gânduri, Emoții, inevitabil o dai în bară. Dacă trebuie să iai o decizie, testează întâi. Și dacă este să te propunți asupra la vreun instrument de business, zi doar dacă ai testat și ai ce zice. Evit acum să mă dau cu părerea fără a fi testat ceva, pentru că deseori harta noastră mentală și convingerile ne îngustează spațiul de manevră.

Fie că credem că Scenariile de Vânzări nu lucrează, fie că zicem că nu sunt oameni buni pe piață, orice am zice, nu avem dreptate…decât doar dacă am testat de multe ori acest adevăr.

7. Eroarea de a delega  procesul de angajare

Uneori nu ne ajunge timp şi dorinţă să ne întâlnim personal cu candidatul, acesta fiind angajat de managerii noștri de top. Delegăm procesul de angajare și apoi ne mirăm ce fel de oameni ciudaţi lucreză pentru noi, şi ce lucruri ciudate fac.

Competența oamenilor angajaţi  în mare măsură ţine de competenţa celor care îi angajează. Iar experienţa proprietarilor, directorilor, din start, este mai mare și mai valoroasă decât cea a managerilor. De aceea, măcar la final, selectați *cu un ochi* angajații.

8. Eroarea de a Nu acorda a doua șansă sau a acorda prea multe șanse

Uneori concediem persoane după prima eroare pe care aceştia o comit. Altădată nu concediem nici chiar  atunci când aceştia comit una şi aceeaşi eroare de mai multe ori. Ne păre rău, iertăm sau pur şi simplu ne lenevim să căutăm pe cineva în schimb. Şi prima, şi a doua – sunt greşite. Fiecare om are dreptul  la o greşeală şi dreptul  la o a doua şansă. Dar nicidecum la a treia.

9. Eroarea de a­ți atribui succesele ție, iar eșecurile echipei

Astfel greşesc mulţi oameni, şi eu nu sunt o excepţie, și voi :) În caz de succes – este meritul meu, ca un manager efectiv şi un antreprenor genial. În caz de eşec – vina o poartă angajatul neglijent, care “a dat-o în bară”. Dar cu timpul, ajungem la o viziune proactivă  despre lume: totul ce se întâmplă cu noi, în viaţa noastră şi la serviciu – în cea mai mare măsură este rezultatul acţiunilor noastre.

10. Adevăratul erou pleacă la ora 17:00/18:00 acasă

Cunoaşteţi fabula despre doi tăietori de lemne, care au pariat, cine dintre ei îşi va curăţi mai repede poiana? Cel tânăr tăia cu o viteză sălbatică, iar cel bătrîn – mult mai lent. Deasemenea bătrânul încetinea, iar cel tânăr niciodată nu se oprea, iar când a ajuns la final, a descoperit că bătrînul, demult a finisat lucrul, stătea fumând. S-a dovedit că, în timp ce tânărul asculta liniştea de pe sectorul concurentului, bătrânul tăietor de lemne – ascuţea ferestrăul. Ferestrăul tânărului s-a tocit mai repede, scăzând productivitatea, iar bătrănul cu ferestrăul ascuţit, a finalizat lucrul primul.

Mintea noastră “generează” cele mai bune idei şi soluţii atunci când nu este suprasolicitată cu activităţi de rutină şi nimeni nu ne distrage. Prin urmare, ar fi corect să călătorim mai mult, să studiem, să citim cărţi, pe scurt, “să ascuţim ferestrăul”, iar apoi să ne întoarcem şi să “tăiem” totul repede.

Cam astea sunt cele 10 erori, lista va continua, pentru că deseori e mai productiv, să analizăm Ce NU trebuie de făcut, decât ce TREBUIE.


Biblioteca

Descoperă cum poți să aduci performanță în Departamentele de vânzări. Ai aici informații de preț, oferite gratuit!

9 pași pentru a construi o echipă puternică și eficientă

De ce comunicarea eficientă este cea mai importantă abilitate soft

Cele 6 acțiuni ale unui Departament HR modern

HR în vânzări: Cum acționezi pe măsură ce afacerea crește

Fraze-Killer în vânzări

Ședințele de vânzări. Cum le organizăm și despre ce vorbim

5 triggere pentru creșterea conversiilor în vânzări la telefon

Mindset de CEO: Concurența are picioare iuți. Cum să nu te lași depășit

5 greșeli fatale ale proprietarilor de afaceri în Departamentul de Vânzări

Cum (NU) am cumpărat nicio rochie pe Instagram. STUDIU DE CAZ

Cum funcționează departamentele de vânzări în nișa MOBILĂ. Studiu de caz

Cum găsim oameni eficienți  | Tendințe în HR

Case Art-Granit. Cum să sistematizezi vânzările într-o multinațională

Așa nu! 10 erori de integrare KPI

13 indicatori financiari pentru ca magazinul tău să facă vânzări

Tendințe în vânzările B2B

Ce abilități trebuie să aibă un manager de vânzări?

Check list din 7 puncte importante în analiza unui departament de marketing

Cum instruim vânzători care vând?

Ce înseamnă puncte de atingere și ce rol au acestea în afacerea noastră

Cartela de Control și Calitate - cum analizăm apelurile managerilor?

13 puncte importante pentru un sistem de vânzări eficient

Planul de Vânzări | Cum îl stabilești? Instrucțiune pentru proprietari și

Plan de profit, apoi plan de vânzări. Iată de ce!

Cum creezi un sistem care transformă REFUZURILE în VÂNZARE?

Ești Director? Top erori de evitat în această funcție

Alo! Bună ziua - Cum sunăm mai mult, mai eficient și  mai calitativ?

5 min - e mult sau puțin

Cum transmitem puterea către directorul de vânzări

Unde și Cum căutăm Director de Vânzări

Confesiunea unui business consultant anonim

CRM și mitul sporirii vânzărilor cu 30%.

Cum să crești vânzările unui magazin Retail  ?

ANALIZA ABC XYZ în vânzări

Analiza vânzărilor: ARC, CRR, LTV – indicatori de dezvoltare

Cele 5 funcții ale directorului de vânzări

Analiza Vânzărilor – 4 tipuri de rapoarte Ce verificăm în fiecare zi?

5 pași pentru a construi CORECT o pâlnie de vânzări care aduce BANI

8 sisteme care generează bani

De ce GetResponse și nu Active Campaign sau Mail Cimp?

Care este secretul implementării unui CRM sistem în companie?

Cu ce am greșit în funcție de Director AngryBusiness

Trenduri de marketing și vânzări pentru 2017

36 de idei după 3 ani de AngryBusiness

Mi-ați adus un creion tocit!

Cele 10 greșeli care m-au costat scump în afaceri

Urzeala Tronurilor: Marketing vs. Vânzări

Cum stabilim KPI-ul în vânzări?

De ce % din vânzări este un motivator prost?

Calculează indicatorul NPS și află cât de fideli îți sunt clienții

Go WoW !

Cum să transformi oferta promoțională în bani reali

4 Factori care influențează decisiv asupra vânzării

41 acțiuni care aduc bani în firma ta

Întâi oferă, apoi cere!

Cine nu poate calcula, va muri!

Departament de vânzări care vinde: vis sau realitate ?

Extindere în haos sau sistem?

Titluri Sexy 4U

Ai atâţia clienţi câţi meriţi. Cum schimbi asta?

Contactaţi-ne. Solicitați o consultație gratuită și aflați: cum funcționează programul nostru, ce indicatori financiari veți obține, ce este relevant și important în nișa dvs.