De ce % din vânzări este un motivator prost?


Alina Andriuță
2025-02-18

Printre oamenii de afaceri și managerii cu experiență există un mit conform căruia  dacă vânzătorii sunt remunerați prin procent din vânzări sau din marjă de profit, aceștia devin automat parteneri de afacere, deosebit de interesați de dezvoltarea și succesul acesteia.

În realitate nu este așa, iar consecințele unui astfel sistem de motivare, bazat doar pe % din vânzări,  pot fi triste.

De ce?

Scopuri diferite

Managerul care este remunerat prin % din vânzări nu este un susținător al proprietarului. Fondatorul urmărește obiective strategice dincolo de veniturile de astăzi și nu sunt rare cazurile când fondatorul sacrifică veniturile de astăzi pentru scopurile și rezultatele viitoare. Managerul de vânzări, însă, este interesat de veniturile de astăzi, viziunea lui este până la final de lună, mai degrabă decât  profiturile companiei în viitor, când el poate să nu  mai fie angajat.

Diferența de scopuri se vede bine atunci când proprietarul introduce noi produse care necesită mai multe eforturi de vânzare și promovare. Astfel de proiecte inspiră proprietarii, dar lasă indiferenți agenții de vânzări. Vânzarea dificilă și cu ciclu tranzacției lung a unui produs nu este în interesul echipei de vânzări care este preocupată de venituri aici și acum. Dificultăți similare apar și atunci când e vorba de a pătrunde pe alte piețe sau a dezvolta alte canale de distribuție.

Mai mult –  mai ieftin

Șefii de firme, de magazine, managerii care își achită vânzătorii prin % din vânzări cu naivitate cred că această motivație stimulează vânzătorii să vândă mai scump. Problema este că a vinde scump este dificil. Și mai dificil este să faci aceste vânzări timp îndelungat, mai ales dacă produsul nu se diferențiază esențial. După puțin timp de efort susținut pentru a vinde scump managerul va cădea în capcana Mai mult –  mai ieftin, va vinde mai mult, dar mai ieftin, acelorași clienți. Astfel, vânzarea vagoanelor de marfă la un preț mic, cu siguranță, nu va contribui obiectivelor strategice ale proprietarului.Mai mult decât atât, fiecare firmă are clienți care *uită* să achite la timp pentru bunurile livrate. Și dacă motivarea managerilor nu depinde de suma creanțelor încasate, mai devreme, sau mai târziu, compania va fi în deficit de bani cash.

Spirit antreprenorial

Schema de motivare prin % din vânzări, de obicei, nu implică salariu fix, sau eventual, o sumă simbolică care ține locul unui salariu stabil. Se crede că vânzătorii sunt motivați de această metodă de remunerare: cât rezultat au – atâția bani pot câștiga. Teoretic. Pentru că în practică lucrurile nu stau deloc așa. Un astfel de sistem de remunerare se potrivește doar persoanelor cu spirit antreprenorial, foarte focusați pe rezultat, capabili să-și asume riscurile unei instabilități pentru un venit probabil de viitor. Căutând doar astfel de persoane riscați să nu angajați pe nimeni. Pe de altă parte, dacă plătiți numai % din vânzări, nu fiți surprinși dacă într-o zi veți afla că managerul cel mai bun a dispărut, împreună cu toată baza de clienți.


Biblioteca

Descoperă cum poți să aduci performanță în Departamentele de vânzări. Ai aici informații de preț, oferite gratuit!

9 pași pentru a construi o echipă puternică și eficientă

De ce comunicarea eficientă este cea mai importantă abilitate soft

Cele 6 acțiuni ale unui Departament HR modern

HR în vânzări: Cum acționezi pe măsură ce afacerea crește

Fraze-Killer în vânzări

Ședințele de vânzări. Cum le organizăm și despre ce vorbim

5 triggere pentru creșterea conversiilor în vânzări la telefon

Mindset de CEO: Concurența are picioare iuți. Cum să nu te lași depășit

5 greșeli fatale ale proprietarilor de afaceri în Departamentul de Vânzări

Cum (NU) am cumpărat nicio rochie pe Instagram. STUDIU DE CAZ

Cum funcționează departamentele de vânzări în nișa MOBILĂ. Studiu de caz

Cum găsim oameni eficienți  | Tendințe în HR

Case Art-Granit. Cum să sistematizezi vânzările într-o multinațională

Așa nu! 10 erori de integrare KPI

13 indicatori financiari pentru ca magazinul tău să facă vânzări

Tendințe în vânzările B2B

Ce abilități trebuie să aibă un manager de vânzări?

Check list din 7 puncte importante în analiza unui departament de marketing

Cum instruim vânzători care vând?

Ce înseamnă puncte de atingere și ce rol au acestea în afacerea noastră

Cartela de Control și Calitate - cum analizăm apelurile managerilor?

13 puncte importante pentru un sistem de vânzări eficient

Planul de Vânzări | Cum îl stabilești? Instrucțiune pentru proprietari și

Plan de profit, apoi plan de vânzări. Iată de ce!

Cum creezi un sistem care transformă REFUZURILE în VÂNZARE?

Ești Director? Top erori de evitat în această funcție

Alo! Bună ziua - Cum sunăm mai mult, mai eficient și  mai calitativ?

5 min - e mult sau puțin

Cum transmitem puterea către directorul de vânzări

Unde și Cum căutăm Director de Vânzări

Confesiunea unui business consultant anonim

CRM și mitul sporirii vânzărilor cu 30%.

Cum să crești vânzările unui magazin Retail  ?

ANALIZA ABC XYZ în vânzări

Analiza vânzărilor: ARC, CRR, LTV – indicatori de dezvoltare

Cele 5 funcții ale directorului de vânzări

Analiza Vânzărilor – 4 tipuri de rapoarte Ce verificăm în fiecare zi?

5 pași pentru a construi CORECT o pâlnie de vânzări care aduce BANI

8 sisteme care generează bani

De ce GetResponse și nu Active Campaign sau Mail Cimp?

Care este secretul implementării unui CRM sistem în companie?

Cu ce am greșit în funcție de Director AngryBusiness

Trenduri de marketing și vânzări pentru 2017

36 de idei după 3 ani de AngryBusiness

Mi-ați adus un creion tocit!

Cele 10 greșeli care m-au costat scump în afaceri

Urzeala Tronurilor: Marketing vs. Vânzări

Cum stabilim KPI-ul în vânzări?

De ce % din vânzări este un motivator prost?

Calculează indicatorul NPS și află cât de fideli îți sunt clienții

Go WoW !

Cum să transformi oferta promoțională în bani reali

4 Factori care influențează decisiv asupra vânzării

41 acțiuni care aduc bani în firma ta

Întâi oferă, apoi cere!

Cine nu poate calcula, va muri!

Departament de vânzări care vinde: vis sau realitate ?

Extindere în haos sau sistem?

Titluri Sexy 4U

Ai atâţia clienţi câţi meriţi. Cum schimbi asta?

Contactaţi-ne. Solicitați o consultație gratuită și aflați: cum funcționează programul nostru, ce indicatori financiari veți obține, ce este relevant și important în nișa dvs.